Hogyan ismerjük fel a tisztességtelen módon szervezett termékbemutatókat?

Fontos, hogy legyen igényük az információra, ismerjék jogaikat és tegyék fel a kérdéseiket, hiszen a válaszokból, illetve a tapasztalt reakciókból már jó eséllyel vonhatnak le következtetéseket, és átgondoltabban hozhatnak döntést.

Néhány jellemző és meghatározó kérdés, ami segítségükre lehet:

  1. Hol érhető el a cég panasz vagy szerződésmódosítás esetén? Milyen formában érhető el az ügyfélszolgálata (telefon, fax, email, személyesen), ha van egyáltalán?
  2. Milyen szerviz hátteret és garanciát biztosítanak a kínált árura? Hol érhető el ez a szolgáltatás?
  3. A kínált termékeken feltüntetik-e a származási helyet és a gyártót, valamint rendelkezik-e a forgalomba hozatalhoz szükséges engedélyekkel? Ezt hol lehet leellenőrizni (céges weboldal, termékleírások, terméklista elérhető formában)?
  4. A vásárláskor aláírásra kínált szerződésben szerepel-e az elállási jog (14 munkanap a termék átvételétől számítva)? Ha igen, akkor szerepelnie kell a cég elérhetőségének is, ahol ezt a jogot érvényesíteni lehet.
  5. Csak a termékbemutatón vásárolhatjuk meg az adott terméket vagy szolgáltatást, vagy lehetőségünk van későbbi kapcsolatfelvételre is (internet, telefon, iroda, stb.)?
  6. Mennyi idő áll rendelkezésünkre a szerződés (áruvásárlási szerződés, megrendelés, vagy áruvásárlási hitelszerződés) átolvasására, milyen feltételeket kínálnak? Érdemes végigolvasni, ne hagyjuk magunkat siettetni, és kérdezzünk!
  7. Milyen banki háttér áll a hitelszerződés mögött, a részletfizetés idejére milyen szervizt és garanciát biztosítanak?
  8. Mikor kapjuk meg a terméket a szerződéskötés helyszíneként a valós helyszínt jelölik-e meg?

Új fogyasztóvédelmi szabályok 2014 június 13.-tól

Az EU tagállamaiban 2014. jún 13 után a fogyasztókat egységesen több jog illeti meg, mint korábban. A 2014. jún. 13. előtt kötött szerződésekre a korábbi szabályozás vonatkozik. Röviden összefoglaljuk, hogy a közvetlen értékesítés esetén, melyek a legfontosabb fogyasztói jogok a hatályos jogszabályok alapján:

Általános fogyasztói jogok

– nem használhat emeltdíjas telefont a kapcsolattartásra a cég

– fizetési mód igénybevételéért nem kérhet pénzt (bankkártya, csekk, készpénz)

– meg nem rendelt szolgáltatásért nem köteles fizetni

Kötelező tájékoztatással kapcsolatos jogok

Minden szerződéskötéskor előzetesen köteles papíron vagy a fogyasztó beleegyezése esetén tartós adathordozón tájékoztatni többek között az alábbiakról:

– általános szerződési feltételek (ÁSZF)

– elállási, felmondási jog

– termékről szóló részletes tájék (leírás, ár)

– váll. neve, és részletes cégadatai

– kiszállítás, csomagolás, fizetés feltételei, határidők

– panaszkezelés módj, bék.t-ről szóló tájék.

– kellékszav. termékszav és jótállás fogalmainak tisztázása

A fogyasztó elállási (felmondási joga)

– a termék átvételtől számított 14 napig elállhat a szerződéstől indoklás nélkül

– a vételárat és a kiszállítási díjat 14 napon belül utalja vissza a cég

– egyes esetekben a fogyasztó nem élhet az elállási jogával, például:

– fogyasztó külön kérésére egyedileg gyártott termékek

– romlandó, rövid eltarthatóságú termékek

– zárt, felbontás után higiéniai okokból nem visszaküldhető termékek

– szolgáltatás már teljesített része esetében