Hogyan ismerjük fel a tisztességtelen módon szervezett termékbemutatókat?
Fontos, hogy legyen igényük az információra, ismerjék jogaikat és tegyék fel a kérdéseiket, hiszen a válaszokból, illetve a tapasztalt reakciókból már jó eséllyel vonhatnak le következtetéseket, és átgondoltabban hozhatnak döntést.
Néhány jellemző és meghatározó kérdés, ami segítségükre lehet:
- Hol érhető el a cég panasz vagy szerződésmódosítás esetén? Milyen formában érhető el az ügyfélszolgálata (telefon, fax, email, személyesen), ha van egyáltalán?
- Milyen szerviz hátteret és garanciát biztosítanak a kínált árura? Hol érhető el ez a szolgáltatás?
- A kínált termékeken feltüntetik-e a származási helyet és a gyártót, valamint rendelkezik-e a forgalomba hozatalhoz szükséges engedélyekkel? Ezt hol lehet leellenőrizni (céges weboldal, termékleírások, terméklista elérhető formában)?
- A vásárláskor aláírásra kínált szerződésben szerepel-e az elállási jog (14 munkanap a termék átvételétől számítva)? Ha igen, akkor szerepelnie kell a cég elérhetőségének is, ahol ezt a jogot érvényesíteni lehet.
- Csak a termékbemutatón vásárolhatjuk meg az adott terméket vagy szolgáltatást, vagy lehetőségünk van későbbi kapcsolatfelvételre is (internet, telefon, iroda, stb.)?
- Mennyi idő áll rendelkezésünkre a szerződés (áruvásárlási szerződés, megrendelés, vagy áruvásárlási hitelszerződés) átolvasására, milyen feltételeket kínálnak? Érdemes végigolvasni, ne hagyjuk magunkat siettetni, és kérdezzünk!
- Milyen banki háttér áll a hitelszerződés mögött, a részletfizetés idejére milyen szervizt és garanciát biztosítanak?
- Mikor kapjuk meg a terméket a szerződéskötés helyszíneként a valós helyszínt jelölik-e meg?
Új fogyasztóvédelmi szabályok 2014 június 13.-tól
Az EU tagállamaiban 2014. jún 13 után a fogyasztókat egységesen több jog illeti meg, mint korábban. A 2014. jún. 13. előtt kötött szerződésekre a korábbi szabályozás vonatkozik. Röviden összefoglaljuk, hogy a közvetlen értékesítés esetén, melyek a legfontosabb fogyasztói jogok a hatályos jogszabályok alapján:
Általános fogyasztói jogok
– nem használhat emeltdíjas telefont a kapcsolattartásra a cég
– fizetési mód igénybevételéért nem kérhet pénzt (bankkártya, csekk, készpénz)
– meg nem rendelt szolgáltatásért nem köteles fizetni
Kötelező tájékoztatással kapcsolatos jogok
Minden szerződéskötéskor előzetesen köteles papíron vagy a fogyasztó beleegyezése esetén tartós adathordozón tájékoztatni többek között az alábbiakról:
– általános szerződési feltételek (ÁSZF)
– elállási, felmondási jog
– termékről szóló részletes tájék (leírás, ár)
– váll. neve, és részletes cégadatai
– kiszállítás, csomagolás, fizetés feltételei, határidők
– panaszkezelés módj, bék.t-ről szóló tájék.
– kellékszav. termékszav és jótállás fogalmainak tisztázása
A fogyasztó elállási (felmondási joga)
– a termék átvételtől számított 14 napig elállhat a szerződéstől indoklás nélkül
– a vételárat és a kiszállítási díjat 14 napon belül utalja vissza a cég
– egyes esetekben a fogyasztó nem élhet az elállási jogával, például:
– fogyasztó külön kérésére egyedileg gyártott termékek
– romlandó, rövid eltarthatóságú termékek
– zárt, felbontás után higiéniai okokból nem visszaküldhető termékek
– szolgáltatás már teljesített része esetében